PARIISIA 2.5.2009

Mainiosti nukutun yön jälkeen seurasi kuninkaallinen aamupala Blois:in malliin. Hostellista paukittiin heti juna-asemalle, josta reissu pariisiin ja metrolla keskustaan. Metroasemalta hoidettiin opiskelijalle sopivat metro-päiväliput Pariisin massiiviseen rataverkostoon.

Gare Du Nordin asemalta mentiin suoraan vastapäiseen hotelliin, jossa Hanna ja Ingo majailivat. Rinkat jätettiin säästö- ja turvallisuus-syistä heidän hotellihuoneeseensa jemmaan. Hotellissa kurkattiin nettiä varmistaaksemme yöpaikkamme Toursissa illalla. Homma oli hoidossa, joten Pariisin nähtävyydet otettiin vastaan turvallisin mielin.

Ensimmäinen kohde oli se suuri ja kaunis Eiffelin torni, joka sävätti massiivisuudellaan. Jonot tornin toiseen kerrokseen olivat huikeat. Jopa portaisiin jonotti satoja turisteja me heidän joukossaan. N. 40 min venailun jälkeen ja 3,5€ lipun maksamisen jälkeen pääsimme kuitenkin itse asiaan: kiipeämään 668 askelta tornin toiseen kerrokseen.

Kiipeily oli vaivan arvoista. Maisemat oli todella huikeat. Tornissa vasta kunnolla tajusi kuinka isosta kaupunnista nyt on kyse. Pariisi tuntui jatkuvan silmänkantamattomiin joka suuntaan. Alkaa Suomi tuntua jo aika pieneltä :). Hillittömän valokuvauksen ja ihailun jälkeen portaat alas. Kunto ainakin kasvoi tornia pitkin ravatessa :)

Eiffelin jälkeen menimme hakemaan keskustasta Crepesit eli letunomaiset pariisilaiset herkut. Letun väliin oli siis paistettu mitä vaan juustosta sieniin ja kinkkuun. Myös makea crepes olisi ollut mahdollinen. Lätty oli todella hyvää ja erittäin ranskalaista. Menimme popsimaan crepesit kuuluisan taidemuseon Pombidoun edustalle, jossa meitä (ja paria tuhatta muuta) viihdytti funny-man eli ranskalainen taituri, joka heitteli palloja, renkaita, boomstikkejä yms. yms.

Viihdepläjäyksen jälkeen menimme katsomaan Notre Damen katedraalia. Sinne olisi ollut sisään free entrance, mutta n. 100.000 turistia oli jonossa ennen meitä, joten skippasimme huvin. Kuvia kirkosta tuli sitäkin enemmän.

Damelta paukimme metroon ja Louvren kuuluisan pyramidin juurelle. Da Vinci koodin tapahtumapaikalta lähdimme lopulta kävelemään pitkin Champs Elyseetä! (oooh chaaaaamps elyseeeees). Samaa katua tallasi kanssamme noin miljoona muuta. Elyseeltä jatkoimme metrolla takasin Gare d´Nordin asemalle- haimme rinkat hotellista- jatkoimme kohta gare d´austerlitzin juna-asemaa, josta matka TOURSiin Coralie-nimisen tytön, joka meitä ystävällisesti sohvamajoitti kolme yötä, alkoi.