TOUR ON TOURS

Saavuimme eilen illalla kello 22.26 jälkeen Toursiin parin tunnin junamatkan jälkeen Pariisista. Ensimmäinen mielikuva saapuessamme juna-asemalle oli : OLEMMEKO ME TULLEET HELSINKIIN! Toursin juna-asema oli melkein tarkka kopio Helsingin rautatieasemasta.

Asemalla meitä odotti hymyilevä ranskalaistyttö Coralie, jonka luokse olimme tulleet yöpymään seuraaviksi kolmeksi päiväksi. 10 min. kävelyn jälkeen saavuimme Coralien kotiin, jossa meitä odotti hänen kaksi ystäväänsä. Jauhoimme illan lopuksi paljon suomalaisten ja ranskalaisten eroista, joimme viiniä ja söimme racletteja (sulatettua juustoa yms. makkaraa, perunaa jne.) Illan päätteksi kävimme nukkumaan n. 2.30 paikallista aikaa.

Aamulla heräsimme ajoissa kiertämään pitkin Toursin katuja. Löysin ensimmäisenä kadun pituisen kirpputorin. Kävimme hakemassa junaliput tourssista barcelonaan juna-asemalta, jossa ei YLLÄRIPYLLÄRI kukaan tiskin takana osannu englantia. Onneksi meillä oli paikallinen matkassa ja saimme liput ilman suuria ongelmia. Tosin meille tuli lisäpysäkki NARBONNE-nimiseen kaupunkiin Etelä-Ranskassa, jossa meidän tulee viettää tiistaina yksi yö. Hostellia varaukseen siis.

Tours on TODELLA KAUNIS keskiaikaisen tuntuinen kaupunki, jossa on todellakin säilytetty vanha kaupunki hienoine kirkkoineen ja tavernoineen. Vain miekat ja haarniskat puuttuvat. Kävimme popsimassa eräässä hienossa ravintolassa KOLMEN RUOKALAJIN PÄIVÄLLISEN 10€:lla.

Ruokailun jälkeen teimme pitkän lenkin pitkin Loire-jokea. Maisemat olivat upeita. Aurinko ei pahemmin paistellut, mutta ilma oli silti lämmin. Tours on sunnuntaina todella rauhallinen paikka. Täydellinen vastakohta hektiselle Pariisille.

Saimme  mahdollisuuden käydä Sveitsissä reissun aikana sukulaisten luona. Matkustamme Zugin kaupunkiin parin viikon päästä. Rahaa joutuu sittenkin siis vaihtamaan, mutta ei haittaa. Maailmalla asuvien sukulaisten näkeminen on aina iloinen juttu.

Illalla Coralie tarjosi meille mustaa makkaraa paistettujen omenoiden kera. Epäilyttävästä ulkonäöstä huolimatta maku oli todella mainio.

Huomenna on luvassa vuokrapyörien hakeminen liikkeestä ja 23 kilometrin reissu polkien. Ei siis matka eikä mikään kun perillä odottaa keskiaikainen linna ja upea sokkelopuutarha! Mukaan eväät ja picnic linnan puistossa on valmis.