15.5.2009 FIRENZE - tourist chaos city

Saavuimme Firenzeen edellisenä iltana kahdeksan maissa. Hostelli löytyi nopeasti kiitos Lonely Planetin kartan. Hostellinhoitaja tosin ei ollut enää paikalla, joten jouduimme soittamaan hänet antamaan meille avaimet huoneeseen. Odotellessa kävimme hostellin viereisessä Wash and Dry-paikassa pyykkäämässä. 7 eurolla sai pesun ja kuivauksen. Pyykkiä riitti koneen täydeltä :D

Hostellissa tapasimme hollantilaisen pariskunnan, jotka viettivät hostellissa viimeistä iltaansa. He opettivat meille muutaman peruslauseen dutchia ja kyselivät kovasti reissustamme. Ovat tekemässä samanlaista backback-matkaa ensi vuonna. Illalla tutustuimme pikaisesti Firenzen tunnelman ja kaupunki vaikutti mukavalta. Aamu paljasti kuitenkin cityn todellisen luonteen.

Lähdimme aamusta etsimään supermarkettia, jonka sijainnin hollantilaispari meille neuvoi. No ei oikein löytynyt mitään, paitsi kun lopetimme etsimästä. Silloin joka paikka tursusi supermarkettia. Kerkesimme kuitenkin napata aamupalan eräästä kahvilasta. Minipizza ja cafe americana maksoi listan mukaan 9,50 euroa, MUTTA nämä italialaiset iskevät kaikkiin (kahvila/ravintola)-ostoksiin omat palvelulisänsä, jotka he saavat päättää oman päänsä mukaan. Tämän lisäksi he odottavat n. 10-15% tippiä. Aamupalan hinta oli lopulta n. 13€. Olo tuntui hieman petetyltä, mutta minkäs teet.

Turisteja kaupungissa piisasi ihan joka lähtöön. Oli brittejä, japanilaisia, jenkkejä, saksalaisia, hollantilaisia, ruotsalaisia ja pari suomalaistakin bongattiin. Kaikki kulkivat kuin ankanpoikaset matkanjohtajien perässä maksaen ylihintaa samasta kävelyreissusta, joka me teimme omin päin ilmaiseksi.

Firenze on täynnä kapeita kujia ja skootterikuskeja. Katutyömaita piisasi ja liikenne oli kaoottista. Turistikrääsää myytiin joka kadunkulmassa. Sama koski torikauppiaita. Kaikki myivät samaa tavaraa samoilla hinnoilla.

Kiipesimme Piazzale Michelangelolle katsomaan kaupunkia lintuperspektiivistä ja löytyihän sieltä jotain kaunista. Lonely Planet oli oikeassa: kaupunki on yhtenä hetkenä kaaosta täynnä ja minuutin päästä kaunis kuin lumpeen kukka. Firenze on kuitenkin nopeasti koluttu, joten päätimme lähteä seuraavana päivänä kurkistamaan mitä VENETSIALLA on tarjottavanaan. Junareissu oli alkava aikaiseen aamulla (6:00).

Hostellissamme ei muuten ollut nettiyhteyttä mutta nettipisteitä kaupunki oli kuitenkin täynnä. Keskustassa hinnat olivat 8 euroa tunti, mutta pienen haeskelun jälkeen löysimme kaupungin laidalta paikan, joka tarjosi OPISKELIJOILLE oman tuntihinnan :) 2,50 kelpasi meille ja sieltäpä ne taitavat edelliset blogilisäyksenikin olla.